Koonnut Joni Nikkola Kuva ShutterStock
Aktiivinen viestintä asukkaiden energiansäästömahdollisuuksista lisäsi heidän kokemustaan energian säästämisen tärkeydestä ja paransi tyytyväisyyttä viestinnän määrään ja sisältöön. Näin todettiin Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) Ilmastoinfon Asukasviestinnällä energiatehokkuutta taloyhtiöihin -hankkeessa, joka päättyi juuri.
Hankkeeseen kuului neljä pilottitaloyhtiötä, joissa selvitettiin energiatehokkuuteen tähtäävän asukasviestinnän vaikutuksia. Asukkaat ja osakkaat saivat tietoa energian säästämisestä ja sen vaikutuksista asumiskustannuksiin. Hankkeen alussa ja lopussa tehtiin kyselyt, johon vastanneista lähes puolet koki energian säästämisen tulleen entistä tärkeämmäksi.
– Etenkin nyt, kun energian hinta on hurjassa nousussa, taloyhtiöpäättäjiä ja tavallisia asukkaita kiinnostaa saada tietoa energiansäästökeinoista. Loimme taloyhtiöiden avuksi valmiit käytännön työtä helpottavat viestintäpohjat energiaviestintään. Hankkeen verkkosivuilla on viestintäpohjien lisäksi ladattavat oppaat ”Energiatehokkaan asumisen avaimet” ja ”Taloyhtiön hallituksen viestintäopas energiatehokkuudesta”. Materiaalit ovat vapaasti käytettävissäsi, hankkeen projektipäällikkö Auli Honkanen vinkkaa.
Hankkeessa tuotetut viestintämateriaalit ovat vapaasti taloyhtiöiden käytettävissä. Lisäksi valtakunnallinen Astetta alemmas -energiansäästökampanja alkoi 10. lokakuuta. Siinä kannustetaan suomalaisia tekemään konkreettisia ja nopeasti tehoavia energiansäästötekoja. HSY on mukana kampanjassa.
Materiaalit löytyvät verkkosivulta: https://energianeuvonta.fi/tavis/.