Koonneet Joni Nikkola, Teppo Hirvikunnas & Heikki Kivelä Lähde Yle & Kiinteistöposti Kuva ShutterStock
Taloyhtiöiden into rakentaa latausvalmius sähköautoille kiihtyi voimakkaasti viime vuonna. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukseen ARAan tulleiden avustushakemusten määrä lähes tuplaantui edellisvuodesta. Hakemusten käsittely onkin ruuhkautunut, ja huhtikuun lopussa työn alla oli vielä viime vuoden hakemuksia. Avoimia hakemuksia on kaikkiaan yli 600, yli 10 miljoonan euron arvosta.
ARA myöntää hankkeisiin tänä vuonna 35 prosentin avustuksen, eikä rahan uskota loppuvan kesken. Viime vuonna lisärahoitusta annettiin kahdesti, ja avustuksia myönnettiin runsaan 15 miljoonan edestä.
Vuodelle 2022 potti oli lähtökohtaisestikin isompi: vuoteen lähdettiin noin 10 miljoonan summalla, ja huhtikuun alussa varautumisen ministerityöryhmä päätti esittää lisätalousarviossa latausinfraan 20 miljoonan euron lisämäärärahaa.
ARAn ylitarkastaja Kari Lappalainen ei usko, että kasvuvauhti on tänä vuonna yhtä kova kuin viime vuonna. Hänen mukaansa raha kyllä riittää, mutta ongelmana on hakemusten ruuhkautuminen. Kun käsittelyaika on noin 4–5 kuukautta, nyt jätetyn hakemuksen päätös voi mennä syksyyn.
Taloyhtiöiden innokkuus latausasemien asennukseen näkyy myös laitteita toimittavien yritysten tilauksissa. Sähköteknisen Kaupan Liiton (STK) mukaan kiinteistöihin tarkoitettuja sähköautojen latauslaitteita myytiin vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä 10 183 kappaletta, mikä on 58 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla jaksolla.
Myydyt latauslaitteet sisältävät yhteensä 13 078 latauspistettä, joista hitaan latauksen pisteitä on 4 943 ja peruslatauspisteitä 8 135 kappaletta. Peruslatauspisteiden määrä kasvoi 78 prosenttia edellisvuoden vastaavasta jaksosta, selviää STK:n ylläpitämästä tilastosta.
Maksimiteholtaan 22 kilowatin peruslatauspisteitä oli myydyissä laitteissa kaikkiaan 5 769, mikä on peräti 132 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Vastaavasti teholtaan 11 kilowatin latauspisteiden määrä kasvoi 44 prosenttia, mutta alempitehoisten 7,4:n ja 3,7 kilowatin peruslatauspisteiden myyntimäärät laskivat noin kolmanneksella.
Peruslatauspisteiden myynnin jakautuminen eri maksimitehojen kesken kertoo muutoksesta kohti tehokkaampaa latausta.
STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhosen mukaan myynnin jakaumassa näkyy valtionavustus asuinrakennusten latausinfralle, sillä se edellyttää latauslaitteelta vähintään 11 kilowatin lataustehoa. Tilasto kertoo myös kasvaneesta käytännön tarpeesta ladata auto suuremmalla teholla niin kotipihassa kuin työpaikalla.