Koonnut Teppo HirviKunnas
Isännöinnin säännöllinen kilpailuttaminen on tärkeää, koska se takaa, että taloyhtiö ja sen osakkaat saa parasta mahdollista palvelua ja vastinetta rahoilleen. Kilpailuttamalla taloyhtiö voi varmistaa, että isännöintipalvelut vastaavat sen tarpeita ja että palvelun hinta on markkinatilanteeseen nähden kohtuullinen. Lisäksi kilpailuttaminen voi tuoda esiin uusia palveluinnovaatioita ja tehostaa taloyhtiön toimintaa.
Isännöinnin kilpailuttamisessa taloyhtiöiden tulee arvioida yksilöllisiä tarpeitaan, kuten yhtiön ikää, sijaintia ja korjaustarpeita. Laadukas palvelu, taloudellinen vastuullisuus ja proaktiivinen viestintä ovat osakkaiden yleisiä odotuksia. Hallituksen on syytä miettiä, minkälaista osaamista ja palvelutasoa taloyhtiö tarvitsee ja millaiset ovat osakkaiden laatuodotukset. Strategian laatiminen voi auttaa tarpeiden määrittelyssä, ja laatukriteerit olisi hyvä sisällyttää tarjouspyyntöön.
Vaikka asia olisi jo tuttua, niin kannattaa silti tutustua Kiinteistöliiton laatimaan oppaaseen isännöinnin hankinnasta ja ostamisesta.
Kiinteistöliiton opas